Tilfredshed med, at grænsen er åben for landmænd

En aftale mellem myndighederne og landbruget sikrer passage for landmænd med aktiviteter i både Danmark og Tyskland.

 

Landmænd langs den dansk-tyske grænse er godt tilfredse med, at myndighederne har fundet sammen – og fundet en løsning, så grænsen kan passeres af landbrugskøretøjer flere steder.
Landmand, maskinhandler og biogasanlægs-ejer Brian Rostgaard Andersen har sammen med kolleger fået udleveret en nøgle til bommen, så de kan passere grænsen og dermed dyrke jord på den anden side.

 

Spærret med betonklodser

Corona-lukningen betød nemlig, at 10 af de 13 grænseovergange mellem Danmark og Tyskland 14. marts blev lukket og spærret med betonklodser, og det betød for Brian Rostgaard Andersen en ekstra omvej på 20 kilometer for at komme mellem eget landbrug og maskinhandel Bimpel og biogasanlægget på den tyske side af grænsen.

Med tre virksomheder i det grænsenære område roser Brian Rostgaard Andersen myndighederne for en hurtig og effektiv sagsbehandling.
”Jeg kører nok over grænsen fem til 10 gange dagligt. Vi har et biogasanlæg lige syd for grænsen, som medfører en del intern transport. Alternativet til Bejerskro er, at vi måtte køre helt til Sæd. Jeg har ikke regnet den ekstra tid ud, men det er i hvert fald en halv time, og så ville vi virkelig have stået med et stort problem,” siger han til JydskeVestkysten.

 

Forståelse for landbrugets indsats

Brian Rostgaard Andersen driver cirka 500 hektar og har maskinhandlen Bimpel Maskiner med salg til danske landmænd samt eksport til Skandinavien og det nordlige Tyskland. Desuden er han medejer af biogasanlæg, der ligger et stenkast syd for grænsen, forklarer JydskeVestkysten.

Til Landbrugsavisen siger han, at der rent samfundsmæssigt er forståelse for, at samfundskritiske funktioner skal sikres.

"Det er vigtigt at vi laver mad, ligesom det er vigtigt at vi holder gang i sygehusene", siger Brian Rostgaard Andersen.

    

   

Mogens Dall
Bestyrelsesformand
74680361
40118361
mogensdall@gmail.com
Mogens Dall